Gör en till – om att släppa prestationen och fortsätta skapa 

Man skulle kunna tro att bara för att jag jobbar med det jag tycker är allra roligast, så går det lätt varje dag. Och ja – att vara i ateljén är oftast lustfyllt. Men mellan varven är det också riktigt jobbigt. För det är inte alltid det jag försöker skapa blir som jag vill. Kanske inte så konstigt när man tänker på det... 

Det jag har lärt mig under åren är att inte lägga för stor vikt vid en enskild teckning eller målning, vad det än är jag håller på med. Utan att fortsätta. Ibland målar jag över något, men oftast fortsätter jag och gör en till. 

Att ha med historien i ett slutligt verk är något jag verkligen gillar. Jag kan följa min resa från osäkra penseldrag till utforskande av olika idéer och sedan förhoppningsvis hittar jag fram till något till slut.  

Det som ofta händer när jag väl håller på är att jag börjar gilla hela vägen – även de där första, trevande stegen blir något jag vill behålla. Och i sitt sammanhang kanske de till och med får vara med och visas upp.  

Den första målningen jag gjorde som jag kände att “shit, det här kanske kan bli något” är ett landskap med en glaciär. Den tog bara 40 minuter att måla. ”Wow”, kanske du tänker, ”bara 40 minuter!” Men det du inte ser är alla timmarna jag redan hade lagt på motivet. Målningen heter Glaciär 6 och det innebär att det finns verk som heter glaciär 1-5. 

Glaciär 6, akrylmålning

Glaciär 6

Jag jobbade mig från en blyertsskiss till ett litet collage i A5 vidare till allt större collage, A4, A3 och till sist ett som är 80 x 100 cm. Det blev många timmar med samma motiv så när jag väl var framme vid målningen, kunde jag motivet utan och innan så att det bara tog 40 minuter att måla. Det var en fantastisk känsla att nå dit.  

Att veta att jag alltid kan göra en till har tagit bort mycket av pressen att det ska bli bra. Det betyder att jag gör ett försök och ser hur det går. Blir det inte som jag vill fortsätter jag. Oftast blir alla olika försök tillsammans något mycket bättre där varje detalj inte är lika viktig.  

En serie små porträtt

Mitt bästa tips

Så mitt bästa tips är: gör en till. Testa ett porträtt – blev det inte som du tänkt dig, gör ett till. Det du lär dig kommer att synas i din nästa version. 

Målar med torrpastell
Nästa
Nästa

Så funkar akrylfärg - och varför jag gillar den så mycket