Ann-Charlotte Geissler Ann-Charlotte Geissler

Så funkar akrylfärg - och varför jag gillar den så mycket 

Jag gillar att måla med akryl för att det torkar snabbt. Från början handlade det mest om att jag inte kunde måla tillräckligt exakt. Om en linje blev för tjock kunde jag bara ta bakgrundsfärgen och måla över. Jag tror det har tagit bort en del av pressen att allt måste bli perfekt – för jag vet att jag alltid kan ändra. 

Eftersom jag målar ganska snabbt passar den korta torktiden mig perfekt. Samtidigt är det ofta just det som många tycker är det svåra med akrylfärg – att den torkar för fort. Om du är van vid oljefärg märker du snabbt skillnaden. 

Jag älskar också alla kulörer som finns bland akrylfärgerna. Jag brukar välja olika paletter till olika målningar. Neonrosa är en favorit – den syns ofta som bakgrund i mina porträtt. Jag tycker om när man kan ana små ytor av rosa bakom färgen, det ger liv och djup åt målningen. 

Egenskaper hos akrylfärg 

Akrylfärg är plastbaserad, vilket tyvärr gör den mindre miljövänlig. Det finns många märken, och varje tillverkare har sitt eget bindemedel – det gör att färgerna beter sig lite olika. 

Man brukar prata om tre kvalitetsnivåer: hobby, studio och konstnärskvalitet. 

  • Hobbyfärger är de billigaste. Du hittar dem ofta i pysselbutiker, men de är tunna och täcker dåligt. 

  • Studiofärger är ett bra mellanting. De innehåller lite mindre pigment än konstnärsfärger, men fungerar utmärkt för det mesta. 

  • Konstnärsfärger har högst pigmenthalt, vilket gör dem mer täckande och drygare – men också dyrare. 

Jag målar mest med studiofärger, men kompletterar ibland med konstnärsfärger i vissa kulörer som jag inte vill vara utan. Ett tips är att använda studiofärger i de undre lagren och konstnärsfärger i de sista. 

Vissa konstnärer tycker att det nästan blir en press när färgerna blir dyrare – som att målningen måste bli “värd” materialet. Det kan vara skönt att släppa den tanken. 

Så läser du på tuben 

När jag väljer färg tittar jag ofta på vilka pigment den innehåller. Jag föredrar färger med ett pigment, eftersom det ger bättre kontroll när jag blandar egna kulörer. 

På tuben hittar du: 

  • Pigmentkoder, som berättar vilket eller vilka pigment färgen består av. 

  • Täckningsgrad, markerad med en fyrkant: 

  • tom = transparent 

  • halvt ifylld = halvtransparent 

  • helt ifylld = opak 

Pigmentkoderna kommer från Color Index International, där alla pigment är registrerade. 
Exempel: 

  • PW = vitt 

  • PY = gult 

  • PR = rött 

  • PB = blått 

  • PG = grönt 

  • PBr = brunt 

  • PBk = svart 

Vill du läsa mer finns en riktigt bra genomgång på Jackson’s blogg: 
Everything you need to know about the pigment colour index 

Testa dina färger 

När jag köper nya färger testar jag dem alltid – både för att se hur de beter sig och hur de blandar sig med de jag redan har. Det är ett roligt sätt att lära känna sina färger och upptäcka nya kombinationer. 

Jag har också gjort en video där jag pratar mer om akrylfärger och testar olika röda nyanser. Kika gärna på den här! 

Läs mer
Ann-Charlotte Geissler Ann-Charlotte Geissler

Det började med en längtan att få skapa mer – min väg till ett kreativt liv 

Jag började satsa på min egen kreativitet 2019. Men längtan efter att skapa har alltid funnits där. Den där känslan av att vilja göra något med händerna, att låta idéerna få ta plats. Jag har testat det mesta genom åren: keramik, måleri, stickning, virkning, pyssel, skriva, inredning. Jag har köpt massor av vackra papper och fina pennor, bara för att det känns härligt att ha möjligheten att skapa något. Jag har helt enkelt alltid älskat att greja. 

När jag startade mitt företag för 17 år sedan i oktober 2008 var en av drivkrafterna just att ha plats för mer kreativitet i min vardag. Jag ville kunna lägga min piggaste tid på mina egna projekt. Kunna gå på keramikkurs en förmiddag, när kreativiteten är som störst– inte sent på kvällen när min energi är slut. Och ett tag lyckades jag göra det! Men som det ofta blir tog jobbet överhanden. Jag hade många roliga uppdrag, och åren gick fort. 

Ann-Charlotte målar och dricker kaffe

Ann-Charlotte målar utanför sin ateljé.

Efter ungefär tio år började något skava. Jag saknade tiden för mitt eget skapande. Jag hade ett projekt tillsammans med några vänner där vi ordnade craftcations, helger där ett gäng kvinnor åkte bort och bara gick upp i skapandet. Jag höll också olika workshops. Det var underbart att se andras kreativitet blomma, men jag märkte att jag själv mest planerade, organiserade och höll i trådarna. Min egen skaparlust hamnade i bakgrunden. 

Skiss och collage av blommor

En skiss och ett collage av en blombukett.

Så 2019 tog jag steget och gick Stora konstkursen på Folkuniversitetet. Att få fördjupa mig i teckning, måleri och skulptur på halvtid var helt fantastiskt. Jag lärde mig massor, men framför allt väcktes något inom mig. En känsla av att “det här är jag”. 
Efter två terminer fortsatte jag på olika kurser, men till slut insåg jag att jag behövde hitta mitt eget sätt att måla. Att inte bara följa instruktioner, utan våga utforska själv. 

Det har tagit lite tid, men nu är jag där. I min egen ateljé, där färgerna alltid ligger framme och idéerna får ta plats. Jag försöker måla lite varje dag, även när kalendern är full. Det behöver inte vara stort – ibland räcker det med tio minuter för att känna den där bubblande känslan inombords. 

Jag känner mig redo igen att ta upp tråden med kurser och aktiviteter där jag delar med mig till andra. Jag tror att jag behövde få mitt eget skapande på plats först. 

En färgstudie av Heather Days målning It's a requirement to disappear.

En färgstudie i collage av Heather Days målning It’s a requirement to disappear.

Läs mer
Ann-Charlotte Geissler Ann-Charlotte Geissler

Du behöver inte vara bra på att måla för att skapa något fint

När jag började måla så var resultatet viktigt för mig. Jag ville att det skulle bli något. Något som jag tyckte var fint. 

Jag var otålig och ville att det skulle bli något på en gång. Jag lyckades inte särskilt ofta i början. Det jag inte visste då är att hålla på med konst är ett maraton och ingen sprint. Men misströsta inte. Det finns övningar du kan göra som faktiskt alltid blir bra. Som att jobba flödigt med tusch och akvarell. Där gör färgerna själva allt jobb. Det är fascinerande att se hur tuschen och akvarellfärgen gör mönster alldeles av sig själva. Ska vi testa? 

Jag har spelat in övningen så du kan hänga med och göra den tillsammans med mig eller så läser du hur du kan göra. 

Måla flödigt med tusch och akvarell - det här behöver du: 

  • Ett akvarellpapper. Här spelar papperet roll. Att ha ett papper som kan hantera vatten på ett bra sätt gör att det blir finare mönster. 

  • Flytande tusch i valfri kulör. 

  • Akvarellfärg i valfri kulör. 

  • En burk med vatten 

  • En-två penslar 

  • Och om du vill en pinne, penna eller något annat att dra färgen med  

detalj från målning med tusch och akvarell

Så här målar du 

  1. Du börjar med att ha på flödigt med vatten på papperet. Du kan göra pooler, eller blöta ner hela papperet. Papperet ska vara blött, men vattnet ska inte rinna av papperet. 

  2. Ta tusch i pipetten om det finns en sådan annars använder du en pensel och droppa tusch ner i vattnet. En droppe i taget och se vad som händer. 

  3. Ta en akvarellfärg och droppa färg i vattnet. Droppa bredvid tuschen och se vad som händer. 

  4. När du tycker att du har fått tillräckligt mycket färg på papperet låter du det torka.  

  5. Titta på vad som har hänt med dina färger på papperet. Visst blir det vackert! 

Den här övningen kan du fortsätta att jobba med länge. Resultatet blir alltid olika och det finns alltid något vackert i alla. 

Lycka till! 

målar tusch med pipett
Läs mer
Ann-Charlotte Geissler Ann-Charlotte Geissler

Min favoritövning: onelineporträtt 

Det är något magiskt med att kunna teckna ett enkelt porträtt så kravlöst. Jag älskar hur roliga och förvånansvärt lika de blir fastän jag inte får lyfta pennan och inte titta på papperet. Det är något magiskt med dem. Blir du sugen att prova? Jag har spelat in en kort instruktion så du kan göra övningen tillsammans med mig eller så kan du läsa dig till här nedan, hur den går till. Nu kör vi!

Här kan du göra övningen tillsammans med mig:  

Tanken är att du ska jobba ganska snabbt, alltså inte tänka för mycket på det du gör, utan bara göra. Det blir bäst då. Jag lovar. Här har du några exempel: 

Är du redo att köra igång? Jag tycker verkligen du ska testa den här övningen. Du behöver: 

  • En penna, välj en tuschpenna för det är inte meningen att du ska sudda. Alla linjer ska synas.  

  • Ett papper. Det kan var vilket papper som helst. Baksidan av ett kuvert eller ett kopieringspapper.  

  • En spegel så du kan se det du ska rita av, dig själv.  

  • En timer, mobilen eller något annat. 

Instruktion 

  1. Sätt dig framför spegeln. 

  2. Ta papper och penna. 

  3. Sätt timern på en minut och starta. 

  4. Sedan ritar du av dig själv utan att lyfta pennan från papperet och utan att titta på papperet. Du tittar bara i spegeln. 

Hur gick det? Jag gissar att du kanske inte har sett dig själv så här tidigare. Visst var det kul? Den här övningen kan du använda för att komma igång och skapa.

Läs mer
Ann-Charlotte Geissler Ann-Charlotte Geissler

Jag deltar på konstrundan i Västerort

Helgen 27-28 september är det konstrunda i Västerort i Stockholm. Och jag kommer delta! Min ateljé kommer vara öppen 11-17 både lördag och söndag.

Helgen 27-28 september är det konstrunda i Västerort i Stockholm. Och jag kommer delta! Min ateljé kommer vara öppen 11-17 både lördag och söndag.

Arrangerar gör Darkroom konsthall Riddersvik. Där finns också alla konstnärer representerade från fredag 26 september till söndag 28 september, om du vill se ett urval. Jag håller som bäst på och funderar vilken målning jag ska ha med där.

Välkommen till min ateljé. Jag hoppas vi ses!

Ann-Charlotte i dörren till ateljén
Läs mer
Ann-Charlotte Geissler Ann-Charlotte Geissler

Vad har jag lärt mig vecka 19

Jag börjat måla med torrpastellkritor. Jag gillar särskilt de väldigt mjuka från Sennelier. Det är som att måla med smör. Kanske lite mera dammigt…

Jag börjat måla med torrpastellkritor. Jag gillar särskilt de väldigt mjuka från Sennelier. Det är som att måla med smör. Kanske lite mera dammigt…

Jag fick tipset att måla på pastelmat-papper. Ett strävt papper med struktur där torrpastellen fastnar. Till exempel har jag gjort det här porträttet på ett sådant papper. Det kommer att vara med i vårsalongen hos Galleri Borgenhag Holmqvist i Eskilstuna 10-31 maj.

Förvånad. Torrpastell på pastelmat-papper. 18x24 cm.

Förvånad. Torrpastell på pastelmat-papper. 18×24 cm

Jag gillar att måla på en färgad bakgrund, gärna neonrosa eller neongult. Det kan man inte säga att pastelmat-papperen har. Så då kom jag på att Liquitex transparenta gesso ger en ganska sträv yta. Så nu har jag testat att måla lite olika papper och ska också testa att måla på andra bakgrunder. Här har jag målat på ett gult anteckningspapper:

Självporträtt på anteckningspapper.

Ännu ett självporträtt…

Här är början på ett porträtt på gul bakgrund.

Det visade sig att gesson fungerar jättebra för torrpastell. Det blir ett bra grepp där kritan kan fastna.

Läs mer